ČR | |
| |
Lesní dráhy na Branensku nebyly v Jeseníkách samy. | |
| |
S podobnou železnicí bychom se mohli setkat v Janovicích u Rýmařova, | |
| |
na stejném principu s týmiž podvozky Dolberg, | |
| |
jen s rozdílem v brzdách, zde používaných v původní podobě. | |
| |
Za pozornost stojí i úzkorozchodná lesní železnice (700 mm) | |
| |
v Nízkém Jeseníku na svazích Slunečné, která vedla do Dětřichova. | |
| |
První část této dráhy byla vystavěna v roce 1904 a sloužila až do roku 1968. | |
| |
| |
Dětřichov - Lichtenštejnská pila | |
Dřevařství a lesní železnice pod Slunečnou (album ba FCB) | |
| |
Na východě Moravy | |
| |
v Hostýnských vrších byla Olomouckým arcibiskupstvím zřízena | |
| |
Rajnochovická lesní železnice | |
| |
Společného vlastníka s Kolštejnskými dráhami -Lichtenštejny | |
| |
- měla zase úzkorozchodka v lužních lesích u Břeclavi. | |
| |
Řada dalších lesních drážek sloužila i v jinde v Čechách a na Moravě. | |
| |
Spojovatelem byl úzký rozchod, uplatnění oplenových vozů, pohon se u jednotlivých | |
| |
tratí lišil buď využitím lokomotiv (parních, benzínových), nebo koňské síly. | |
| |
Zrušené a zaniklé železnice v Čr | |
| |
Tyto dráhy však nikdy nedosahovaly takové délky jak tomu bylo třeba u jejich protejšků | |
| |
v Karpatech a nemohly jim konkurovat ani dobou, po kterou byli v provozu, | |
| |
mnohdy se jednalo pouze o dočasná zařízení.. | |
| |
Takové drážky byly po lesních kalamitách zřízeny např. na Vysočině: | |
| |
Úzkokolejka Najdek-Račín | |
Lesní železnice na Borkách | |
| |
Na kratší čas se dřevo sváželo po kolejích i v Brdech: | |
Kolvínka | |
| |
Ale i v Čechách by se našla nějaká delší dráha, třeba | |
| |
Rečkovská lesní dráha | |
| |
měřila téměř 26 km. | |
| |
Na Šumavě, kde se stal symbolem dopravy dřeva Švarcenberský nebo Vchynicko - Tetovský kanál, | |
| |
byla poblíž Volar na počátku 20. stol. byla vybudována 13 km dlouhá | |
| |
Lesní drážka z Arnoštova do Zbytin | |
| |
| |
Na této trati se jezdilo až do roku 1963 a provoz na ní zajišťovaly tři parní lokomotivy. | |
| |
Slovensko | |
| |
Protáhlá údolí Karpat se přímo nabízela pro budování lesních drah. | |
| |
Na severu Slovenska se můžeme nalézt skutečnou raritu - úvraťovou úzkorozchodku: | |
| |
Historická lesní úvraťová železnice | |
Kysucko - oravská lesní železnice | |
| |
Ještě rozsáhlejší sítě lesních železnic se skrývají na středním Slovensku: | |
| |
Čiernohronská železnice | |
Lesná železnica Vígľaš - Kyslinky | |
| |
Někde drážky mohly překvapit neobvyklým pohonem: | |
| |
Lesní železnice Ľubochňa - Močidlá | |
Lesná železnica Veľké Leváre | |
| |
Další lesní železnice byly v provozu na západě i na východě země: | |
| |
Lesní železnice v Záhoří | |
Lesní a průmyslová železnice ve Smolenicích | |
Lesná železnica Medzilaborce | |
| |
| |
Polsko, Ukrajina, Rumunsko | |
| |
V dalších karpatských zemích, zejména rumunské Transylvánii, která se stala tou pravou vlastí | |
| |
lesních lesních drah se provoz na těchto tratích udržoval velmi dlouho, často až do konce 20. stol. | |
| |
Je příznačné, že zánik železnic mnohde zapříčinil až nástup tržního hospodářství | |
| |
a co nestihlo ono, tak uspíšila příroda. | |
| |
| |
Lesní železnice vycházely většinou z údolí významnějších toků od pily nebo trati | |
| |
normálněrozchodné železnice a jejich větve směřovaly podél přítoků do dalších údolí v povodí. | |
| |
Lesní železnice v Karpatech | |
Usť-Čornská lesní dráha, | |
Lesní železnice Łupków..., Dráha do pohoří Caliman | |
| |
Maďarsko | |
| |
Poněkud jiná situace je v zemi rovin - Maďarsku, kde se řada bývalých lesních drah | |
| |
dnes uplatňuje jako atrakce v turistickém ruchu. | |
| |
Železniční zajímavosti Maďarska a Rumunska | |
Kouzlo lesních drah v Maďarsku přetrvává | |
| |
Rusko | |
| |
Dosud provozovaná lesní železnice: | |
| |
Úzkokolejná lesní železnice ve Vykse | |
| |
Amerika | |
| |
V USA není pravidlem, co obvykle platilo v Evropě: lesní dráhy = úzký rozchod. | |
| |
Lesní železnice v Severní Americe měly oproti těm co známe u nás především tyto odlišnosti: | |
| |
1 - Provoz "převodových" parních lokomotiv, vymyšlených hlavně kvůli lesním dráhám. | |
| |
Lokomotivy Shay na Georgetownloop RR | |
| |
2- Vyskytovaly se velmi exoticky vyhlížející dočasné tratě s "kolejnicemi" z kmenů těžených stromů, | |
| |
po nich jezdily vozy a lokomotivy s širokými koly s oboustrannými okolky (profil kola = půlměsíc). | |
| |
3- V sekvojových lesích se vozily obří kmeny, kde jeden plně ložený vůz vezl jeden špalek | |
| |
(ani ne jeden celý kmen). | |
| |
Stránka jedné muzejní dráhy, dříve lesní, ale normálněrozchodné (v angličtině) | |
| |
Cass Scenic RR | |